2013.04.14. 23:12
Hódmezővásárhely határában.. -CWC tesztjáték
Az ország keleti felének főbb településeit összekötő út, a 47-es főút mindig forgalmasnak számított. Arra tervezték, hogy Szeged és Debrecen között megteremtse az összeköttetést, és ezt a feladatát kiválóan el is látta. A katonák látványa sem volt szokatlan a dél-Alföldön, arra azonban, ami 1985 tavaszán történt, senki sem számított -a 47-es út az amerikai hadsereg felvonulási útvonala lett!
A Hidegháború utolsó felvonása nem várt fordulatot hozott -Mihail Szergejevics Gorbacsov nem lett pártfőtitkár, mint azt sokan várták, hanem katonai puccsal a tábornoki kar vette át az irányítást Moszkvában. A szuperhatalmak között a helyzet elmérgesedett, és a helyzet közép-kelet Európában is válságosra fordult. A jugoszláv és a magyar nemzet fellázadt a kommunista vezetés ellen, nyugati segítséget kért -és kapott. Amerikai és brit egységek vonulnak be az említett országokba, és döntik meg a pártállamot. A szovjet erők nagy része az NDK-ban tartózkodik, a beavatkozásra csak a Magyarországon és Romániában állomásozó erőket lehet gyorsan mozgósítani, ezek felkészültsége és minősége azonban hagy némi kívánnivalót maga után..
A Dunántúl felől érkezők NATO erők erőszakos átkelést hajtanak végre a Tiszán Mindszentnél, és a román határ felé haladnak, hogy biztosítsák a lassabban haladó Jugoszláv műveleteket, amikor is a Romániából előrevont, észak felé mozgó szovjet egységekkel Hódmezővásárhely nyugat -Kopáncs térségében harcérintkezésbe kerülnek, és találkozóharc alakul ki. Ezt az összecsapást játszottuk le a mai napon. :)
A Cold War Commander szabályai alapján, a www.juniorgeneral.org -ról kinyomtatott (majd általam 6mm méretarányhoz átméretezett) papírfigurákkal játszottunk egy tesztjátékot, az első küldetés alapján (Encounter), fix formációkkal.
A terephez haverék lakóhelye adta az ihletet, melyet egy internetes térkép alapján gyorsan lemodelleztünk -fekete szig-szalaggal imitálva az utakat, és egy rögzített seprűnyéllel megjelenítve a Szeged-HMVHELY vasútvonal töltését -frissen szedett ágakkal és növényekkel jelezve az erdőket -hirtelen jött ötlet volt, és teljesen hangulatos összehatást értünk el.
A seregek 3000 pontról indultak és a random pontmeghatározás alapján módosultak:
-Az amerikai 3300p (+10%) -haver
-Egy megerősített tengerészgyalogos zászlóalj (4 század gyalogos -16 szakasz- 1-1 IPTR -el megerősítve.) teherautókon, egy felderítő szakasz (HMMWV) és egy vontatott 105mm üteg (3 szakasz) megerősítéssel.
-Ezt egy M60A1 század (4 szakasz) támogatta
-A dandárközvetlen erők: egy 105-ös üteg (3 szakasz) és egy gyenge 155-ös üteg (2 szakasz). Az erős tüzérséget 1 megfigyelő, és egy felderítő szakasz (HMMWV) koordinálta. A légierőt két A-10-es és két Huey AH-1 Cobra helikopter képviselte.
-A szovjet 3750p (+25%) -én
-Egy gépkocsizó lövészzászlóalj (3 század, 12 szakasz) teherautókon -egy harckocsi századdal (4 szakasz T-72) és egy vontatott 122mm üteggel (3 szakasz) megerősítve, egy felderítő (BRDM) szakasszal kiegészítve.
-Egy T-64 harckocsi zászlóalj (2 század -8 szakasz) és egy gépesített lövész század (4 szakasz -BMP-1), egy vontatott 122mm üteggel (3 szakasz) megerősítve, egy felderítő (BRDM) szakasszal kiegészítve.
-A dandár közvetlen erőket egy 120mm aknavető üteg (3 szakasz), két BM-21 szakasz, és egy légvédelmi rakéta (KUB) szakasz jelentette. A szovjet légierő nem vett részt a harcokban, az amerikaiaké volt a légifölény.
Az már az elején látszott, hogy az amerikai légierő jelentős fölényben van, és komoly gondokat fog okozni -akkor még nem sejtettem ez pontosan milyen mértékű lesz, hisz tesztjátékról volt szó. A szovjet tüzérség és páncélosok nyomasztó fölényben voltak, ami főleg pszichológiai tényezőként volt jelen a játék során. A seregek összeállítása során mindketten a történelemhűségre törekedtünk, néhol akár a tápolás rovására is!
A terep
A terep valós adatok alapján, egy kb 20 négyzetkilométeres területet jelent, amely a 47-es út -Hódmezővásárhely -Tisza háromszöget jelenítette meg. Ezen a terep alsó negyedét (szovjet felállási zóna) egy vasúti töltés zárja el a minimálisan erdőpamacsokkal tarkított felső résztől (amerikai zóna)
Sajnos csak néhány kört sikerült lejátszani, amely során értékes tapasztalatokat szereztünk mindketten:
Az amerikaiak kezdték a játékot, és az első körben a centrumban elhelyezett tengerészgyalogos századok tétlensége miatt csak a két szárnyon volt komolyabb mozgás -jobb szárnyukon egy század járműről szállt egy erdőben, a bal szárnyon pedig a tankok megindultak előre. A szovjetek a vasúti töltés mögött fedezékben voltak, ezért cél nélkül sem a tüzérség, sem a légierő nem dolgozott.
A szovjetek minden eszközzel megindultak, felzárkóztak a töltésre, egy-egy harckocsi század a a két szárnyon átkelt, és egészen közel (20 centin belül) megközelítette az amerikai szárnyakat. Itt a tengerészgyalogosok rálőttek a T-72-esekre, komolyabb károkat nem okozva. A harckocsik tűzet nyitottak az amerikai tankokra, komolyabb károkat nem okozva.
Az amerikaiak a játék további részében átcsoportosítottak két századnyi tengerészgyalogost a bal szárnyra, és ezek tüzével, valamint a tankjaik és a tüzérségi/légicsapások segítségével kompletten megsemmisítették a T-64 századot. Ehhez némi szerencse is kellett, de a masszív erő és tűzösszpontosítások meghozták az eredményt. Üde színfolt volt a szovjet harckocsi századparancsnokra kért tüzérségi csapás, amelyet az sértetlenül megúszott :) Sajnos a légicsapásokat a légvédelem csak megzavarni tudta, megállítani nem -volt, amikor egy tankra 18 kockával dobott az ellenfél!
A másik szárnyon az erdőben lévő SMAW-val megerősített század megfutamított egy harckocsi szakaszt, ezzel is lassítva a szovjet előrenyomulást.
Utánaszámolva az amerikaiak egy tankos század megsemmisítésével pontértékben 16%-os veszteséget okoztak a szovjeteknek, kiegyenlítve ezzel az esélyeket. Sajnos folytatni nem tudtuk a játékot, de a közelharc kivételével minden szituáció előkerült, és sikerült ráérezni a rendszerre. Alapvetően a parancsokat kockadobások határozzák meg, így sokszor idegesítő, ahogy a drága egységek tétlenkednek, amíg az ellenfél egy kör alatt átszáguld a pályán. Másrészt pedig a légifölény és a légierő komoly szerepet játszik a játékban, gyakorlatilag egy légicsapás 1 tankot kivon a forgalomból.
Külön köszönet cimborának, hogy a betervezett programokat hanyagolva időt szakított a játékra, és zseniális ellenfélként játszva rávilágított egy csomó dologra, amire én nem gondoltam :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
janos900 2013.04.27. 08:38:36
www.boardgamegeek.com/boardgame/13410/modern-spearhead