A pre-dreadnought korszak

Hogy miért ez a korszak?

Nos, ebben a korszakban teljesedik ki az ipari fejlődés, a tüzérség és a páncélzat versenye, az időjárástól függetlenül mozgásképes, gőzhajtású fémhajók uralma a tengereken. Ekkor még lovagias, tengeralattjáróktól és repülőgépektől mentes küzdelmeket vívtak, a sokszor embertelen körülmények közt küzdő tengerészek. Szó sincs még a későbbi kényelemről és olajtüzelésű gépekről –ekkor még a szén az úr, minden nehézségével és problémájával.

Az 1890-1905 közti korszak a „Dreadnought-előtti” elnevezést kapta a hadihajózásban –és az ekkor történt összecsapások szimulálására készült a War Times Journal ingyenesen hozzáférhető szabályrendszere, a Battlefleet 1900.  Az ajánlott méretarányok: 1/1200, 1/3000, 1/6000.

A szembenálló flották 2-4 hajós hajórajokra, divíziókra oszlanak, melyeket optimális esetben 1-1 játékos vezet. Az egy oldalon álló játékosok a taktikáról a játék folyamán egymással csak korlátozottan, távírók, vagy zászlójelek használatával kommunikálhatnak, amelyet az ellenség könnyen lehallgathat. Nem kizárt, hogy az ellenség sokkal jobban belelát a másik flotta kommunikációjába, mint a saját oldalon lévő játékosok!

A hajók egy meglehetősen összetett törzskönyvvel rendelkeznek, amelyeken folyamatosan vezetni kell a kb. 25 féle kritikus sérülés okozta esetleges változásokat. Ez az egyik legerősebb és egyben a legbonyolultabb része is a játéknak -habár valósághűen szimulálja a hajótestbe betörő víz munkáját, a tomboló tüzeket, vagy akár a felrobbanó lőszerraktárakat –ez sokszor lelassítja a játékot, és sok rutin kell, hogy átláthatóvá váljon a táblázatok halmaza.

Mindent összevetve azoknak ajánlott, akik át akarják élni a küzdelmet, amelyet a hajóhídon álló kapitány érezhetett, a hős tengerészek küzdelmét, akik a hajótestben küzdöttek, hogy megfékezzék a tüzeket, a közelről vívott gyilkos tűzpárbajokat –mintha ők maguk is ott lennének, a füstöt okádó monstrumok fedélzetén.

Minden egyes hajó más, az opcionális szabályok között megtalálható az a néhány táblázat, mely alapján bármely valós hajó tulajdonságai átkonvertálhatók a szabályoknak megfelelően.

 

A játék körökre osztott, melyek során az események egyszerre történnek. A kör a parancskiadás –rádiózás fázissal kezdődik, majd a mozgások kidolgozása következik. A mozgásfázisban a hajóraj vezérhajójának tevékenysége határozza meg, hogy a többi hajó mit fog csinálni.

A harmadik fázisban a tüzérségé a főszerep. A játék a méretarányoknak megfelelő lőtávokat ad meg, amelyen belül az ellenség eltalálásához annak távolságát távbecsléssel kell eldönteni. Ezután egy egyszerű táblázatból kiderül, hogy az eltalált hajó felépítményét, vagy hajótestét érte e találat –általában a lövedék és a páncél százalékos arányából következő kritikus találatot okozva. Minél nagyobb a lövedék súlya, vagy minél nagyobb a páncélátütése, annál durvább kritikus sérüléseket okoz.

A negyedik fázis a torpedók használata –ez ebben a korban még leginkább csak elrettentő fegyver, ritka az amikor célt ér, és komoly károkat okoz!

Az utolsó fázis a sérülések kidolgozásának és kijavításának fázisa, amely során lehetőség van a sérült részek megjavítására –minél nagyobb egy hajó, annál több javító egység áll rendelkezésére.

 

Alapvetően a játék táblázatokat használ, amelyeket lehet szeretni, de utálni is. Nagy szerepet kap a távbecslés, és a sok papírmunka, amellyel nyomon kell követni az egyes hajók állapotának változását.

A bonyolultság nem megy a játszhatóság rovására, de némi rutint igényel, hogy élvezhető csatákat lehessen vívni a frusztráló táblázatböngészés helyett. Mindenért kárpótol viszont a gazdag kritikustáblázat, és a „mintha én is a hajóhídon állnék” érzés!

Az eredeti szabályok (angol)

http://www.wtj.com/games/battlefleet_1900/

A fordítás (magyar)

http://wargame.hu/documents/battlefleet1900.pdf

A bejegyzés trackback címe:

https://patkanybirodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr265068607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.