Most egy gyors seregbemutatást szeretnék tartani -a nemrég megérkezett Hét éves háborús (SYW /7YW -angol rövidítéssel) figuráimról. Egy kis csavarral (és sok-sok segítséggel) sikerült őket beszerezni, idén egyetlen új projektként, amelyre megmondom őszintén nem készültem előre.

A napóleoni és a 18. századi csaták mindig érdekeltek, de anyagiak és ellenfél hiányában nem kezdtem bele soha ezekbe a korszakokba. Most úgy néz ki, az új mániám, a 6mm-es mini méretarány megoldotta az anyagi részt, és ellenfél is talán akad.

Az egész folyamatra a számomra rendkívül érdekesnek tűnő, Sam Mustafa által készített Might&Reason (18. század, tehát az Osztrák örökösödési háború is) és Grande Armée (Napóleon) szabályrendszerek felfedezése tette fel a pontot. Mindkettő hadosztály-hadtest-hadsereg szintű, azaz "grand tactical", tehát nagy léptékű rendszer, amely egész seregek összecsapását vezényli le. Aki követi a blogom, tudja, hogy mostanság abszolút a "tábornoki karosszék" felé kacsintgatok, és teljesen eltávolodtam a taktikai /skirmish rendszerektől.

 A Hét éves háború, amelyhez végül beszereztem a figurákat, az első igazi, több kontinensre kiterjedő háborúként sok-sok lehetőséget rejt a wargame-k iránt érdeklődők számára. Én az igazat megvallva, mindig inkább a kontinentális konfliktusok, azaz az Öreg kontinens, Európa hadszínterei vonzottak, így kézenfekvő volt, hogy a porosz-osztrák ellentéthez, a cseh és sziléziai frontokon vívott harcokhoz szereztem be a seregeket.

A másik motivációs tényező, hogy végre az Európa szerte egyre nagyobb hírnevű magyar huszárokat is magaménak tudhattam a bevásárlás után, és így végre kicsit kapcsolódhattam a  magyar hadtörténethez is, amely eddig abszolút nem volt rám jellemző.

Némi számolgatás után, a szabályrendszerhez illeszkedve beszereztem egy porosz és egy osztrák sereget, összesen mintegy 1100+ figurát.

A figurák

A méretarány kiválasztása után (sereg hangulat, kis helyen is elfér, olcsó = 6mm) utánanéztem, mely gyártók vannak a piacon. A google a barátom, és a sok éjszakán át történő számolgatás, kép nézegetés, stb után úgy döntöttem, hogy a "nagyfejű" Adler (egy kis angol cég, amely a figuráik aránytalanul nagy fejéről és azok kiváló minőségéről volt híres) lesz az én választásom. Később kiderült, hogy a döntésem bölcsnek bizonyult! :)

A figurák kicsit magasabbak az átlagnál, inkább a 8mm felé kacsintgatnak, de olyan tökéletesen kidolgozottak, hogy az megdöbbentő. A katonák bajsza, hajfonatai, a lovak szerszámzata mind-mind tökéletesen látszik! Elképesztő volt ezzel találkozni -bár a képek alapján már sejtettem, hogy mire számítsak, de ez azért mégis fantasztikus meglepetés volt!

A beszerzésnél arra figyeltem, hogy kellő egység variációt biztosítsak mindkét fél részére, ezért kicsit túl is vásároltam magam (jó, nem kicsit).

A talpalásnál a rendszer által javasolt 50x25 mm lett az alap, erre 5 lovas vagy 12-14 gyalogos fér el kulturáltan. Egy ezred két talpból (zászlóalj) áll, tehát egy 100x25 mm-es ezred 24-28 gyalogosból, vagy 10 lovasból áll. Ez valamennyire szellős elrendezést, ezáltal nagyobb dinamikát biztosít -a figurákat egyesével tervezem talpalni, ami további életszerűséget visz az egészbe -nem tetszenek az egymás mellett feszesen álló katonák, még akkor sem, ha a korszak harcászatára ez volt a jellemző! A vonalak a terep, a roham, stb közben valamennyire elmozdultak -ennek érzékeltetését biztosítja az egyedi talpalás számomra.

A tüzérség 50x50-es talpon két ágyú, és kezelőszemélyzet, valamint az egyéb kiegészítőkből épül fel.

Nézzük ezután a figurákat -végül is ezek bemutatása a mai posztom célja. :)

Adler Porosz Muskétások (menetelő pózban -elérhetők rohamozóban is)

AdlerPM1.JPG2AdlerPM1.JPG

Egy rohamozó porosz zászlóalj:

AdlerPMostrag.JPGAdlerPMostrag2.JPG

Adler osztrák vértes:

AdlerPK2.JPGAdlerPK1.JPG

Adler magyar huszártiszt:

AdlerOh.JPG

Adler porosz huszár (sorjázás előtt):

AdlerPh.JPG

Adler 3 fontos ágyú, kezelőkkel:

Adlertü.JPG

Az Adler figurái puhább, ólmosabb fémből készültek -ez nagyon hálás, ha sorjázni kell őket -márpedig az öntési nyomokat el kell tüntetni, és 1000 figuránál ez nagy meló! Alapvetően egy szike, és végtelen számú munkaóra kell csak hozzá, de a végeredmény mindenért kárpótol! :)

Baccus figurák

Szintén egy angol gyártó -de sokkal inkább elterjedt, nagyobb nevű cég mint az Adler (nem is értem miért, a figuráik szerintem gyengébbek, mint az Adleréi. Lehet a "nagyfejűség" az oka) -sokkal könnyebb is tőlük rendelni, elég jól összerakott online boltjuk van. A figuráik keményebb, nehezen faragható fémből készülnek -de hál istennek alig sorjásak, így ez megkönnyíti az előkészítésüket.

Az Adler katonák mellett alacsonyabbak, tömzsibbek a Baccus figurák. Ez annyira nem szembetűnő, tőlük csak tüzérséget kiegészítőkkel, porosz Freikorps-t és Generálisokat rendeltem. A lovasaik nagyon picik, mintha pónikon lovagolnának! Az Adler lovasok lemossák őket a pályáról, kidolgozottságban, arányosságban, mindenben.

A Baccusnál előfordult, hogy a formába nem jutott elég fém, ezért tömíteni kellett a hiányokat (főleg a lovas generálisaiknál) -akkor már inkább sorjázok, a puttyzás mindig kikezdi a türelmem!

A másik, amit tőlük rendeltem, a papír alapú zászló készletek. A porosz zászlókkal nem akartam sokat szórakozni, így megrendeltem a 2. készlet zászlót -ezek többé-kevésbé megfelelő színűek- ez lefedi a 13-tól a 24-es gyalogezredek zászlóit (kettő van ezredenként!). Az osztrák zászlók nem pontosak, magyarként az 1743-as mintájú lobogókat tünteti fel (ekkor, egy rövid időre nem a Habsburgoké volt a Német-Római, azaz a birodalmi császári cím, így annak szimbolikáját el kellett távolítani a zászlókból). Ugyanitt jegyezném meg, hogy az Adler zászlótartóknál lévő zászlórudak rövidek ahhoz, hogy a Baccus zászlókat rájuk lehessen tenni, így azokat majd újra le kell gyártani (a nagy részük amúgy is letört a csomagolás, szállítás során).

Baccus Freikorps vs Adler muskétások:

adlervsB.JPG

Baccus zászlók:

Bzászló.JPG

Összességében rendkívül elégedett vagyok a beszerzett seregekkel, gyönyörű figurák -amint a posztból is kitűnt, az Adler engem maximálisan meggyőzött, a nagy fejük egyáltalán nem olyan feltűnő! A Baccus figurákról nincs nagy véleményem (a tüzérségük rettenetes), de hasznos kiegészítőik vannak a korszakhoz. Némi munkával szép figurákat lehet csinálni belőlük -erre is számos példa akad a neten.

Jövőre úgy tervezem, hogy belevágok a napóleoni seregekbe is - természetesen Adler figurákkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://patkanybirodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr526899347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szilvásy András 2014.11.17. 10:55:41

Szia, én az utóbbi 2-3 hónapban begyűjtött Baccus figurákkal játszok Maurice-t, ami ugye szintén Sam Mustafa, csak kicsit kisebb léptékű, amennyire tudom. A Baccus tüzérség tényleg elég izé (de nem annyira izé, mint mondjuk az ókori szekerek, mint kiderült), meg a 2 pakk rendelt tábornokból volt 3-4, akiknek a lovai elég életképtelenek voltak, de azokat megcsináltam disruption jelzőnek.
A seregeimet (kb. 600 figura) és két csatajelentést itt találhatod, ha érdekel: randomncreative.blogspot.hu/search/label/SYW

pati13 2014.11.17. 18:59:46

@Szilvásy András: Üdv!

Nagyon érdekes blog, köszönöm a linket! Szép seregeket sorakoztattál fel, le a kalappal! Tök jó, így már kevésbé érzem magam elveszettnek méretarány/korszak tekintetében! :)

A Maurice-t én is néztem, de a M&R rendszere valamivel komplexebbnek tűnt, így esett rá a választás. Hamarosan szeretném ki is próbálni, és remélem sikerül majd csatajelentést is írni róla!

Harminc éves háborúhoz milyen rendszert használsz?

Szilvásy András 2014.11.17. 19:05:54

@pati13: Victory Without Quarter, ami eredetileg az angol polgárháborúra lett írva, de elég egyszerű meg elegáns ahhoz, hogy a harmincéves háborúban is használni lehessen. Van is fent egy csatajelentés a blogomon. Átírtam a Sharpe Practice-t is egy kicsit, hogy a korszakra alkalmazni lehessen, de a tesztelés még hátravan.
süti beállítások módosítása